Nonsense – Genius Loci – patriotický crossover, který neurazí, ale ani příliš nenadchne
autor: Tomáš Vágner | vydáno dne 20. 04. 2008

Máme tady další raritku, tentokrát v podobě desky ve dvou verzích, české a anglické. Tento prvek není to jediné zajímavé, co vám tohle cd přinese, je to především hutný crossover s jasným cílem přesvědčit všechny o smyslu tohoto nesmyslu.

Graficky velmi pěkně zpracovaný a pořádně naducaný obal, který obsahuje dva booklety s kompletními texty písní v české i anglické verzi Vás příjemně přivátá a postará se o potěšení vaší touhy po vizualitě. Dobové fotografie výborně dokreslují reflexi času a místa původu celého projektu, kterým je Velké Meziříčí. Jako první je určeno k přehrání český disk, který když vložíte do svého osobního počítače, vyskočí na vás velmi hezky zpracovaná a v duchu desky laděná prezentace, ze které se o kapele dozvíte podstatně více než z jejích internetových stránek. To je samozřejmě velká chyba, protože komunikace by měla v dnešní době fungovat především přes domovský web, další hudební profily, protože až kvality znalý fanoušek, který si zakoupí tento nosič ocení bonus v podobě prezentace s klipem a dalšími vychytávkami.

Od první skladby je jasné, že máme co dělat s pořádně hutným crossoverem, u nějž jsou všechny nástroje ve vyváženém poměru a celkový zvuk je podle žánrových standardů, takže dobrý. Do půlky se deska velmi příjemně poslouchá, ale potom už mi začíná vadit vokál, který je v anglické verzi ve spodních pasážích zahuhlaný a připomíná brumlání medvěda a než aby podpořil gradaci, jako například v písni Identity Riddance spíš odradí a to je velká škoda. Další velkou chybou jsou pro mě násilně postavené tvrdé vokálové linky v songu One Way Bridge, nechápu proč je zde tento prvek užit tak markantně, když zboří vše za co jsem si tento nepříliš originální, ale přesto dobře využívaný zpěv cenil. Velkým překvapením ke konci blížící se desky pro mě byla píseň číslo devět, která se pro mě stala, hned po písni řeka, nejlepší a ukázala mi, že Nonsense dokáží dělat relativně inovativní hudbu, která je krásná i bez zbytečných kytarových, bubenických sól a tvrïáckých vokálů.

Nedokážu se rozhodnout jestli se mi víc líbí česká, nebo anglická verze, anglické nerozumím, jakmile vokál dostane drive a česká mi přijde sice básnická, ale jakoby neupřímná, protože metafory kterých je často užíváno jsou mému vkusu cizí, ale rozhodně klobouk dolů. Napasovat dva jazyky na tutéž hudbu je počin důmyslný, ovšem jeho smysl je malinko alibistický. Protože dělat pro české prostředí i českou verzi je trochu bezpáteřní řešení. Není lehké říci na závěr jaký dojem na mě tahle deska udělala. Je to výborná koncepční práce, pro jejíž pochopení kapela vytvořila dokonce českou i anglickou verzi. Hudebně vyzrálý crossover, který ovšem neobsahuje nic navíc, nepřekvapí vás, ani neurazí a vokál je místy skvěle postavený, jako například v písni řeka, s hlubokým významem, který mu nelze upřít, ovšem místy má vady, které prostě nejde přeslechnout. Tohle cd vás uchvátí jen několika songy, ale i tak stojí za to. Je to zvláštní a určitě to mnoho vypovídá, že tato kapela dokáže udělat vedle výborné písně i úplnou hloupost. Ale možná právě o to Nonsense jde, hledat smysl v nesmyslu.

[Akt. známka: 3,33 / Počet hlasů: 3] 1 2 3 4 5
přečteno 2729x | Informační e-mailVytisknout článek