autor: Jitka Kaloudová | 28.12.2017 | DIVADLO
Vražda krále Gonzaga spojuje nespojitelné. Introspektivní úvahy herců o jejich práci, soukromí a vztahu ke světu s dusným dokumentárním dramatem o zavraždění bývalého agenta KGB a velkého kritika Vladimira Putina Alexandra Litviněnka.
Nová autorsko-režijní práce Jiřího Havelky v Dejvickém divadle posouvá hranice činohry, udivuje formální i myšlenkovou neotřelostí a pohlcuje intenzitou hereckého vyjádření. Dvě a půl hodiny dlouhá podívaná se obejde bez berliček výtvarných či zvukových kouzel, přesto nedá divákovi ani na chvíli vydechnout.
Po rozhrnutí opony se naskytne pohled na šest postav sedících na židlích zahalených kusem látky. Na sedmé židli odpočívá lebka ze Shakespearova Hamleta. V zábavném monologu pak herci prozrazují něco o sobě, o cestě k divadlu, ale především o svém naturelu. Míra otevřenosti je však u každého jiná. Zpovědi prokládají krátké úryvky z divadelních her: vedle Williama Shakespeara jde výhradně o ruskou klasiku, Gogola, Čechova, Dostojevského. Důvod se ozřejmí až později.
Martin Myšička se ohlédne za svou minulostí studenta matematicko-fyzikální fakulty a svěří se, jak celoživotně bojuje s trémou a vnitřní nejistotou. Klára Melíšková hned na úvod převeze diváky, když monolog sebestředné divy Arkadinové z Čechovova Racka přednese, jako by šlo o její autentické pocity. Simona Babčáková pobaví zkratkovitým vylíčením alternativního životního stylu včetně razantního akcentu na ekologické vnímání světa.
Ivan Trojan vzpomene na angažmá ve Vinohradském divadle, kde vedl těžké boje s tehdejší ředitelkou Jiřinou Jiráskovou. Přejde až k obecným úvahám o lidské odvaze a strachu, aniž by přímo zmínil vlastní zkušenost střetu s dohasínajícím minulým režimem.
Zdeňka Žádníková s ironickým úsměvem prozradí, jak jí osud celoživotně přináší úkoly, které si nikdy nepřála. A nová posila souboru Tomáš Jeřábek se představí jako do nedávna zapřisáhlý undergroundový umělec, jehož zná veřejnost paradoxně pouze jako tvář z televizní reklamy.
Poté celá šestice sehraje půvabně naaranžovanou scénu z Hamleta, výstup kočovných herců, kteří dostali za úkol inscenovat na hradě historku o zákeřném zavraždění krále Gonzaga.
Po přestávce je vše jinak. Šest herců už má tentokrát v rukou scénáře. Zdánlivě jednoduchou formou inscenovaného čtení soudních záznamů a výpovědí se začíná odvíjet děsivý, avšak reálný příběh zavraždění Alexandra Litviněnka, bývalého agenta KGB a FSB, odhodlaného bojovníka proti organizovanému zločinu.
Úhlavní kritik současného ruského prezidenta musel v roce 2001 i s rodinou hledat politický azyl ve Velké Británii, jenže i tam ho dostihla chapadla Putinovy moci. V roce 2006 byl zákeřně zabit radioaktivním poloniem.
Herci, pohlceni tíživým tématem, se převtělují do rolí lékařů, policajtů, agentů, přátel i nejbližších příbuzných, často je i nápaditě zdvojují, aby společně zprostředkovali divákovi poslední Litviněnkovy dny.
Martin Myšička se s mimořádnou empatií vžívá do psychiky muže umírajícího v krutých bolestech, přesto odhodlaného do poslední chvíle vznášet tvrdá obvinění vůči Putinovi, ale také vůči západním politikům, ochotným kvůli obchodu akceptovat ruského prezidenta jako rovnocenného partnera.
Bylo by hnidopišské řešit u znamenité Havelkovy novinky, nakolik je otrávení krále v Shakespearově hře a politická vražda Putinova odpůrce adekvátní srovnání. Stejně tak není podstatné, zda v doku-dramatu divák odhalí všechny záměrné drobné citace a odkazy, které předtím v jiném kontextu zazněly v hereckých výstupech.
Dramaturgický, autorský i režijní záměr je tady mnohem hlubší a zásadnější: poukázat na smysl herecké profese, na schopnost umělce probouzet z letargie a působit silou svého mistrovství na společenské vědomí.
Vražda krále Gonzaga je mimořádným uměleckým triumfem Dejvického divadla, největším za poslední dva roky.
Přečteno: 7770x |
zdroj: www.aktualne.cz