autor: Zdeněk Potočník | 24.02.2018 | DIVADLO
Autor známých melodií z Balady pro banditu a hudby k dalším divadelním představením odhalí zájemcům v cyklu svých přednášek v Divadle Bolka Polívky zajímavosti o vzniku žánrů opery a muzikálu, zavzpomíná na tvorbu v divadle Husa na provázku a seznámí je s novodobými pojetími klasických oper.První přednáška z cyklu „Miloš Štědroň uvádí“ s názvem Proč a jak vznikala opera proběhne 26. 2. od 16.30 ve foyer Divadla Bolka Polívky. V ceně vstupenky (100 Kč) je sklenka vína. Studenti mají vstup zdarma. Lístky jsou k dispozici na pokladně Divadla Bolka Polívky nebo v předprodejní síti GoOut.
MILOŠ ŠTĚDROŇ UVÁDÍ CYKLUS PŘEDNÁŠEK V DIVADLE BOLKA POLÍVKY:
Proč a jak vznikala opera – 26. 2. od 16.30
Proč po tridentském koncilu ve druhé polovině 16. století začala postupně vznikat hudebně scénický útvar založený jen na zpěvu a doprovodu nástrojů, zvaný opera? Jak se měnila v průběhu času? Kdy se stala celoevropskou záležitostí? To ukážeme na několika DVD a CD příkladech.
Proč a jak vznikal muzikál – 26. 3. od 16.30
Je muzikál „instantní“ opera nebo jakési zlidovění opery? Je trestem opěře za její pýchu? Kdy vlastně datujeme počátky tohoto žánru? Je muzikál kromě toho, že má jiné a nové látky, jiný způsob zpěvu, větší syntézu slova, zpěvu a tance, než opera také hlavně odlišen prostředím a obecenstvem? O těchto tématech bude pojednávat přednáška věnovaná muzikálu.
Hudba v Divadle Husa na provázku – 16. 4. od 16.30
Pár vzpomínek, písniček i hudebních situací z pohledu Miloše Štědroně, který pro toto divadlo tvořil hudbu. Základní tezí divadla Husa na provázku byla nepravidelná dramaturgie. Byla vždy platná? Nejen o tom se bude hovořit při ukázkách DVD a CD z produkce tohoto divadla.
Nové podoby klasických oper – 22. 5. od 16.30
Od 2. poloviny 20. století jsme svědky výrazného odklonu režisérů od původních východisek klasických oper. Dochází k převodům látek a libret do úplně jiných prostředí a někdy k naprosté proměně významu původního díla. Jak dalece je to oprávněné? Na ukázkách velkých soudobých operních režisérů Carsena, Marthalera, Radoka a dalších se posluchači přednášky dozvědí, zda je vůbec možné vytyčit nějaké hranice…
Přečteno: 5430x |